CES 2025: NVIDIA® RTX™ 50-serie gepresenteerd

Vandaag op CES 2025 onthulde NVIDIA® CEO Jensen Huang de langverwachte RTX™-serie grafische kaarten op basis van de Blackwell-architectuur. Deze kaarten vertegenwoordigen een opmerkelijke digitale transformatie, waarbij traditionele computing wordt gecombineerd met AI in een complementaire relatie. Deze krachtige combinatie levert uitzonderlijke prestaties, niet alleen in games en toepassingen, maar maakt ook lokale verwerking van complexe AI-modellen mogelijk, waardoor geavanceerde kunstmatige intelligentie mogelijkheden naar alledaagse gebruikers worden gebracht.
In totaal omvat de lijn 4 modellen:
- RTX™ 5070
- RTX™ 5070 Ti
- RTX™ 5080
- RTX™ 5090
Alle kaarten in de serie ondersteunen PCIe v5.0 en kunnen 4K resolutieuitvoeren met maximaal 480 Hz over 4 monitoren (3 DisplayPort + 1 HDMI). Voor 8K resolutie is de maximale vernieuwingsfrequentie 120 Hz. Laten we eens kijken naar de technische basisspecificaties:
CUDA-kernen |
Basisklok (GHz) |
Boostklok (GHz) |
|
RTX™ 5070 |
6144 |
2.16 |
2.51 |
RTX™ 5070 Ti |
8960 |
2.30 |
2.45 |
RTX™ 5080 |
10752 |
2.30 |
2.62 |
RTX™ 5090 |
21760 |
2.01 |
2.41 |
Alle GPU's zijn uitgerust met de nieuwe GDDR7-geheugenstandaard, die de vorige GDDR6X vervangt. De geheugenbandbreedte varieert afhankelijk van het aantal geheugenchips dat is geïnstalleerd:
VRAM (GB) |
Bandbreedte (GB/sec) |
Breedte interface |
|
RTX™ 5070 |
12 |
672 |
192-bits |
RTX™ 5070 Ti |
16 |
896 |
256-bit |
RTX™ 5080 |
16 |
960 |
256-bit |
RTX™ 5090 |
32 |
1792 |
512-bit |
De NVIDIA® Blackwell GPU bevat een indrukwekkende 92 miljard transistors op één siliciumkristal, waardoor een robuuste koeling nodig is. De presentatie toonde een ontwerp met twee ventilatoren en een grote verdampingskamer, met heat pipes die warmte in beide richtingen afvoeren.
De gepresenteerde GPU's ondersteunen de DLSS 4-technologie, die8 keer sneller werkt dan traditionele rendering. Gameontwikkelaars hebben lang geworsteld met het vinden van een balans tussen beeldkwaliteit en prestaties. Hogere kwaliteit betekende meestal lagere framerates, terwijl het maximaliseren van framerates kwaliteitsoffers vereiste. DLSS bood een nieuwe oplossing door AI-algoritmes te gebruiken om extra frames te genereren, waardoor de framerates werden verhoogd zonder de GPU zwaar te belasten of de kwaliteit in gevaar te brengen.
Zoals veel experts hadden voorspeld, is er ondersteuning gekomen voor 5e-generatie Tensor cores met nieuwe getalformaten: FP6 en FP4. Dit versnelt het werk van grote neurale netwerkmodellen en generatieve AI aanzienlijk. Ray Tracing cores zijn geüpgraded naar hun 4e generatie. In combinatie met Tensor cores stellen ze ontwikkelaars in staat om traditionele renderbenaderingen te revolutioneren door middel van AI-gestuurde textuurcompressie. Dit resulteert in een verzevenvoudiging van het gebruik vanVRAM en systeemgeheugen.
Tensor cores (AI TOPS) |
Ray Tracing-cores (TFLOPS) |
|
RTX™ 5070 |
988 |
94 |
RTX™ 5070 Ti |
1406 |
133 |
RTX™ 5080 |
1801 |
171 |
RTX™ 5090 |
3352 |
318 |
Voor gamers introduceert de RTX™ 50-serie Frame Warp: een technologie die voortbouwt op NVIDIA® Reflex 2. Frame Warp vermindert de latentie van games door gerenderde frames vlak voor weergave bij te werken met de meest recente muisinvoer. Deze technologie verlaagt de latentie met wel 75%, waardoor zowel de multiplayer-competitie als de reactiesnelheid van singleplayer wordt verbeterd.
De RTX™ 50-serie zal waarschijnlijk de snelste en meest veelbelovende GPU's op de consumentenmarkt worden. Met zijn geavanceerde architectuur en verfijnde productieproces belooft deze generatie uitzonderlijke prestatieverbeteringen te leveren voor gaming, contentcreatie en AI-workloads, waardoor het een potentiële game-changer wordt voor zowelenthousiastelingen als professionals. Hier bij LeaderGPU maken we ons klaar om deze indrukwekkende GPU's te testen en we kijken ernaar uit om onze bevindingen te delen.